Lesinhoud

Een voorwaartse trap zoals in de eerste hyung, tijdens warming-up of bij oefening van basistechnieken.

De structuur en inhoud van een lesuur Tang Soo Do in onze dojang (도장) volgt een min of meer vast patroon. Ter indicatie staat hieronder een overzicht:

Duur (+/-)Activiteit
Groeten
10 minWarming-up
10 minBasistechnieken
10 minLoopvormen
10 minTraptechnieken / Zelfverdediging
10 minPartneroefeningen
5 minSparren / Eindspel
5 minCooling-down / Nawoord
Afgroeten

(Af)groeten

Het begin en eind van iedere les volgen een vaste routine, dit noemen we groeten. De leerlingen stellen zich op, op volgorde van graduatie met hun gezicht naar de vlag. De hoogst gegradueerde geeft vervolgens de volgende commando’s:

CommandoBetekenis
Cha RyutAttentie/Sta klaar
Kukgi Bae RyeGroet naar de vlag (buiging)
BaroTerug
Ahn JoGa zitten
Muk YumMeditatie
BaroTerug (ga weer staan)
Kwan Chang Nim E Kyung YetGroeten naar (portret van) de grootmeester (buiging)
Sah Bum Nim E Kyung YetGroeten naar de instructeur (buiging)

Bij het eind van de les komt daar nog het volgende bij:

  • Iedereen zegt “Ko Map Sum Ni Da” (bedankt).
  • De hoogst gegradueerde roept “Vijf codes van Tang Soo Do”, iedereen volgt:
    1. Trouw aan je land
    2. Gehoorzaamheid aan je ouders
    3. Houd vriendschap in ere
    4. Niet terugtrekken in het gevecht
    5. Handel in de strijd naar eer en geweten
  • Iedereen zegt “Tang Soo!”
  • Tot slot worden andere aanwezige zwartebanders gegroet.
Groeten aan het begin en eind van de les is een uiting van respect en etiquette.

Deze routine is bedoeld als een uiting van respect en etiquette. We staan stil bij het feit dat we de les samen als groep beginnen of eindigen.

Warming-up

Een warming-up is nodig om lichaam en geest voor te bereiden op de les. Zonder deze voorbereiding lopen leerlingen meer risico op blessures en zullen zich moeilijker op de training kunnen focussen. Een warming-up bevat typisch het volgende:

  • fitness training (conditie)
  • rekoefeningen (lenigheid)
  • kracht training
  • gewrichten losmaken
  • balansoefeningen (stabiliteit)

Basistechnieken

Herhaling van technieken is belangrijk om beheersing te krijgen van Tang Soo Do. Bij het oefenen van hand- en voettechnieken voeren we ze achter elkaar en op commando uit. Op deze manier komen veel verschillende technieken een aantal keer voorbij en is er de gelegenheid om de uitvoering te verbeteren.

Het tempo en de samenstelling van de technieken bepaalt of het hier om een cardio workout of een technische training gaat. Daarom volgt dit onderdeel vrij natuurlijk op de warming-up.

Loopvormen (hyung)

Zoals bij de meeste traditionele martial arts vormen hyungs (형) een deel van de essentie van Tang Soo Do. Daarom vormt het ook een prominent en vast onderdeel van zowel examens als toernooien. Een hyung is meer dan slechts een reeks van elkaar opvolgende basistechnieken, het is een gearrangeerd gevecht tegen een ingebeelde tegenstander.

Het lopen van hyungs is heel vaak een groepsactiviteit, zoals hier bij een hoge zijwaartse trap met hamervuist.
Hier voeren we in een hyung een lage wering in lange stand uit.

Hyungs maken het mogelijk om door middel van herhaling te trainen op snelheid, kracht, ritme, balans, ademhaling en applicatie. Alleen door regelmatige herhaling kan iemand zich een hyung eigen maken en zo de stijl van Tang Soo Do aanleren.

Vanaf bruine band zijn er ook hyungs met lange stok.
Vanaf zwarte band 2de dan is er een hyung met mes.

Dit is een technisch én esthetisch onderdeel van een les Tang Soo Do waarbij aandacht en concentratie extra belangrijk zijn. Daarnaast is het ook een stukje team-building omdat we als groep synchroon leren lopen (zoals een zwerm spreeuwen).

Vanaf zwarte band 1ste dan zijn er hyungs met zwaard.

Traptechnieken

Hoge en gesprongen trappen zijn karakteristiek voor Tang Soo Do als Koreaanse martial art zoals ook in Taekwondo en Taekkyeon. Hierbij is het nodig dat we met kracht op een doelwit kunnen trappen, zodat we onze (sprong)kracht, balans en lenigheid kunnen verbeteren.

Kim Bronswijk (3de dan) voert hier een voorwaartse hiel trap uit.
Marthijn Sunder (3de dan) voert hier een gesprongen zijwaartse trap uit.

Om te oefenen gebruiken we trapkussens als doelwit, het kan afhankelijk van de gekozen technieken zowel technisch als intensief zijn.

Zelfverdediging (ho sin sul)

De WTSDA vereist dat een leerling 30 basis zelfverdedigingstechnieken beheerst om voor zwarte band op te gaan. Deze technieken bevatten blokkeringen, bevrijdingstechnieken en aanvallen. Daarnaast is het belangrijk te weten welke punten op het lichaam zwak en/of kwetsbaar zijn, zowel om een effectieve aanval op uit te voeren als om goed te verdedigen. Zelfverdediging begint echter al bij bewust gevaarlijke situaties uit de weg gaan en adequaat reageren om confrontaties te vermijden.

Partneroefeningen

Marthijn Sunder (3de dan) voert hier achter elkaar links en rechts roundhouse trappen uit op het kussen.
Logan Karna (3de dan) voert hier voorwaartse trappen uit, die door Kim Bronswijk (3de dan) worden afgeweerd.

Bij partneroefeningen leren we de juiste afstand, timing en het juiste doelwit is van één of meerdere technieken. Dit kan met of zonder kussens, countertechnieken, gesprongen trappen of hand-voet combinaties. Daarnaast vereist de WTSDA dat een leerling 30 basis hand- en voet beheerst om voor de zwarte band op te gaan. Partneroefeningen vormen zowel een opstapje naar het sparren als naar zelfverdediging.

Sparren (dae ryun)

Tijdens partneroefeningen is er nog sprake van afgesproken technieken die in opeenvolgende beurten van verdedigen en aanvallen worden uitgevoerd. Bij het sparren zijn beide partners vrij om non-contact op ieder moment een aanval of verdediging te doen met beperking van toegestane technieken en doelwitten. Daarnaast dragen leerlingen beschermers om blessures te voorkomen.

Drie soorten sparren zijn:

  • vrijsparren (ja yu dae ryun): met één partner zonder onderbrekingen
  • groepssparren (da soo dae ryun): met meerdere partners zonder onderbrekingen
  • wedstrijdsparren (shi hap dae ryun): met één partner en met scheidsrechters die onderbreken zodra er een punt gezien wordt
Kim Bronswijk (3de dan) maakt een punt bij Logan Karna (3de dan) tijdens het wedstrijdsparren.
Marthijn Sunder (3de dan) begeleidt een sparringspartij als jurylid.

Eindspel

Ter afwisseling zullen we de les ook nu en dan afsluiten met een speelse activiteit zoals trefbal, springen over kussens of een estafette run.

Cooling-down

Na een intensieve training is het nodig om de hartslag en ademhaling weer tot rust te brengen. Een cooling-down bevat typisch rekoefeningen, ademhalingsoefeningen en/of meditatie. Zo introduceren we ook een stukje Ki Kong (Qi Gong) in het lesprogramma.

Nawoord

Na het afgroeten is er de mogelijkheid om de les nog kort samen te vatten, verbeterpunten aan te geven, feedback te geven, nieuws, anecdotes en/of achtergrondinformatie.